Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
31-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Elektryfikacja trasy Oleśnica – Kępno potrwa kilka lat
fot. Emilia Jasińska/PKP PLKStacja Kępno
Modernizacja linii 181 na odcinku łączącym województwa dolnośląskie i wielkopolskie jest mocno opóźniona. Trudno dziś wskazać termin zakończenia planowanej elektryfikacji trasy, ale proces budowy nowych podstacji zasilających potrwa kilka lat. Rozpoczęły się procedury dotyczące niezbędnych uzgodnień.

Na naszych łamach opisywaliśmy już problemy dotyczące rozpoczętej modernizacji linii 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno. Choć pierwotnie planowano zakończenie inwestycji w przyszłym roku, aktualnie obowiązujący termin oddania trasy do eksploatacji to pierwsza połowa roku 2028. Umożliwiony ma być przy tym wówczas tylko ruch pociągów spalinowych. Samorządy spodziewają się, że proces elektryfikacji zakończy się kolejny rok później.

PGE: Dopiero niedawno rozpoczęły się procedury

Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, nie wskazuje natomiast żadnej daty udostępnienia przewoźnikom sieci trakcyjnej, informując jedynie o trwających uzgodnieniach z PGE Energetyką Kolejową. Również grupa PGE nie przedstawia na razie harmonogramu prac, trudno więc powiedzieć, kiedy do Sycowa dotrze pierwszy w historii pociąg elektryczny. – Dla zapewnienia odpowiednich parametrów zasilania na tym odcinku niezbędna jest modernizacja istniejących podstacji trakcyjnych Hanulin i Oleśnica oraz budowa dwóch nowych podstacji zasilanych napięciem 110 kV: Gęsia Górka i Poniatowice – opisuje zakres koniecznych robót Biuro Prasowe PGE.

Prace rozpoczną się jednak dopiero po określeniu warunków przyłączenia i podpisaniu stosownych umów pomiędzy PGE EK i PKP PLK. W sierpniu tego roku zarządca infrastruktury kolejowej złożył wnioski o określenie warunków. Do ich ustalenia konieczne są jednak jeszcze uzgodnienia pomiędzy PGE EK a operatorami sieci dystrybucyjnych, którymi są w tym przypadku Energa Operator i Tauron Dystrybucja. – Wnioski do tych operatorów zostały złożone, a dotychczas wpłynęły warunki przyłączenia dla podstacji Hanulin. Oczekujemy na pozostałe dokumenty – usłyszeliśmy.

Czy rok 2029 to termin optymistyczny?

Dopiero gdy PGE EK otrzyma komplet danych od Energi i Tauronu, przygotuje projekt umowy z PKP PLK, w którym określi terminarz dalszych działań. – Standardowy czas realizacji budowy nowych podstacji trakcyjnych wraz z liniami zasilającymi 110 kV w zależności od zakresu prac i uwarunkowań terenowych wynosi do 47 miesięcy od daty podpisania umowy o przyłączenie – zwraca jednak uwagę grupa PGE. Biorąc pod uwagę, że do zawarcia kontraktu droga jest wciąż dość daleka, można oszacować, że do zakończenia elektryfikacji może być potrzebne więcej niż cztery lata.

– Pozostajemy w stałym dialogu z PKP PLK – zapewnia PGE EK. Pasażerowie, którzy liczyli na szybki powrót pociągów na linię 181, muszą jednak raczej uzbroić się w cierpliwość. Samorządy nie planują bowiem uruchamiać tam kursów przed zakończeniem elektryfikacji.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLK: Szybciej z Leszna do Głogowa

Infrastruktura

PLK: Szybciej z Leszna do Głogowa

Kasper Fiszer 30 października 2025

Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PLK: Szybciej z Leszna do Głogowa

Infrastruktura

PLK: Szybciej z Leszna do Głogowa

Kasper Fiszer 30 października 2025

Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij